Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
7 سال پیش
UserPostedImage


یک فروند هواپیمای آر‌جی 100 متعلق به ماهان، امروز پس از پرواز از فرودگاه اهواز در باند فرودگاه خارک به زمین می‌نشیند اما با پایان یافتن باند، 20 متر هم پس از انتهای باند حرکت می‌کند و در واقع از باند منحرف می‌شود.در این حادثه چرخ دماغه هواپیما آسیب دیده و می‌شکند و دماغه به زمین می‌خورد.

بنابر اعلام روابط عمومی ماهان به خبرنگار فارس، شماره پرواز این هواپیما 4525 بود که ساعت 12:57 از فرودگاه اهواز پرواز می‌کند و در ساعت 13:40 در فرودگاه خارک به زمین می‌نشیند؛ پس از نشستن هواپیما به دلیل وجود باد نامتعارف، هواپیما از باند خارج می‌شود که این امر موجب بروز خسارت به چرخ جلو هواپیما نیز شده است.

طبق اعلام ماهان، این هواپیما حامل 79 مسافر و 9 خدمه بود که همه به سلامت از هواپیما پیاده می‌شوند، همچنین هواپیمای دیگری برای اعزام مسافران بعدی این هواپیما (مسیر خارک-شیراز) در حال حاضر به خارک اعزام شده است.

بر اساس پیگیری‌های فارس در حال حاضر باند فرودگاه خارک باز است و مشکلی از نظر تیک‌آف و لندینگ وجود ندارد.

خبرگزاری فارس
PC Flight Simulation Geek Since 1998
Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
7 سال پیش
خروج هواپیمای BAE ماهان از باند فرودگاه خارگ خسارت جانی نداشت


UserPostedImage


مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر گفت: هواپیمای BAE ماهان امروز(۳۰ خردادماه) در هنگام فرود در فرودگاه خارگ از باند خارج شد اما خوشبختانه همه ۸۸ سرنشین اين پرواز سالم هستند.

عباس محمدی در گفت‌وگو با روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: این پرواز متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان که با ۷۹ سرنشین و ۹ کرو از فرودگاه اهواز برخاسته بود پس از فرود در باند فرودگاه خارگ در ساعت ۱۳:۳۲ به‌طور ناگهانی از باند خارج شد اما خوشبختانه هر ۸۸ سرنشین این هواپیما سالم‌ هستند و این سانحه خسارت جانی نداشته است.

وی ادامه داد: هنوز دلیل بروز این سانحه مشخص نیست و باید گروه کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی ماهان این موضوع را بررسی و کارشناسی کنند.

به گفته مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر با توجه به اینکه سانحه در نزدیکی باند رخ داده اکنون باند فرودگاه خارگ به معنای عام بسته است اما با رعایت اقدامات و محدودیت عملیاتی، باند فرودگاه موقتا قابل استفاده خواهد بود.

همچنین علت خارج شدن این هواپیما از باند پس از بازدید گروه کارشناسی اعلام می‌شود.

شرکت فرودگاه های کشور
PC Flight Simulation Geek Since 1998
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
7 سال پیش
سلام @};-

من چنتا دلیل براش میشمرم و شرط رو بر این میزارم پرنده بدون ایراد قبلی فرود اومده

1- عدم رعایت فرود در تاچ دان زون ، که اکثر خلبانهای ما رعایت نمیکنن و آخر باند به چکنم میوفتن

2 - bae کلا ترمزهای کم جونی داره و دمای برکدیسکها از یه حدی که رد میکنه برک بی معنی میشه ( لطفا باور کنید ، استاد بنده کاپتان همین پرندس ) و فشار به برکها فقط کار رو خرابتر میکنه .

3 - این پرنده سیستم ریورس نداره

4 - با توجه به شکل اسپیلرهای عقب و روی بال پرنده ، به علت های وینگ بودن و استفاده از فلپهای ویژه با ساختار چند تکه که لیفت بالایی تولید میکنه ، کاهش لیفت این پرنده به کندی انجام میشه و ، وزن روی چرخها دیر وارد میشه این مشکل رو il 76 هم داره . به همین خاطره همیشه قبل از فرود خلبان این پرنده از اسپیلر عقب استفاده میکنه

5 - میگن تیل ویند لندیگ کرده ، خب چرا ؟ یا کنترلر دیر گفته یا کلا دیر شده ، با توجه به اینکه سنتر لاین باند رفته بیرون خیلی چیزا مشخصه

6 - گرمای هوا و ترمالینگ روی باند بد گرفتاری داره ، باور کردنش سخته ولی گاها پرنده تا 35 نات از سرعت تاچ رد میشه ولی به علت ترمالینگ تو گراند افکت میمونه ، این خیلی حالت عجیبیه و معمولا با یه هارد لندینگ همراه میشه یا نوز تاچ

7 - برای پروازهای خاص در شرایط خاص خلبان با تجربه حرف اول و آخر رو میزنه .


Reza_Sadri
  • Reza_Sadri
  • 62.72% (دوستانه)
  • حرفه ای ارزشمند
7 سال پیش
ارسال شده توسط : mehornet 

سلام @};-

من چنتا دلیل براش میشمرم و شرط رو بر این میزارم پرنده بدون ایراد قبلی فرود اومده

1- عدم رعایت فرود در تاچ دان زون ، که اکثر خلبانهای ما رعایت نمیکنن و آخر باند به چکنم میوفتن

2 - bae کلا ترمزهای کم جونی داره و دمای برکدیسکها از یه حدی که رد میکنه برک بی معنی میشه ( لطفا باور کنید ، استاد بنده کاپتان همین پرندس ) و فشار به برکها فقط کار رو خرابتر میکنه .

3 - این پرنده سیستم ریورس نداره

4 - با توجه به شکل اسپیلرهای عقب و روی بال پرنده ، به علت های وینگ بودن و استفاده از فلپهای ویژه با ساختار چند تکه که لیفت بالایی تولید میکنه ، کاهش لیفت این پرنده به کندی انجام میشه و ، وزن روی چرخها دیر وارد میشه این مشکل رو il 76 هم داره . به همین خاطره همیشه قبل از فرود خلبان این پرنده از اسپیلر عقب استفاده میکنه

5 - میگن تیل ویند لندیگ کرده ، خب چرا ؟ یا کنترلر دیر گفته یا کلا دیر شده ، با توجه به اینکه سنتر لاین باند رفته بیرون خیلی چیزا مشخصه

6 - گرمای هوا و ترمالینگ روی باند بد گرفتاری داره ، باور کردنش سخته ولی گاها پرنده تا 35 نات از سرعت تاچ رد میشه ولی به علت ترمالینگ تو گراند افکت میمونه ، این خیلی حالت عجیبیه و معمولا با یه هارد لندینگ همراه میشه یا نوز تاچ

7 - برای پروازهای خاص در شرایط خاص خلبان با تجربه حرف اول و آخر رو میزنه .




سلام و تشکر

دلیل نداشتن ریورس تراست فکر کنم این باشه که این پرنده دارای اپروچ اسپید پایین و همچنین Short field landing and take off هست .

ضمنا راجع به مورد یک بهتر بود میگفتید بعضی از خلبانها .... نه اکثر خلبانها ....!!!! اگر اینطور بود که از هر ۱۰ تا لندینگ حد اقل ۶ تاشون خارج از باند و تو باقالیا بودن
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
7 سال پیش

سلام جناب صدری @};-

این موضوع رو گفتم اکثرا چون گاها با دوستان میریم فرودگاه مهراباد ، والا چیزی که به شخصه میبینم اینه که 90% فرودها خارج از محدوده تاچدان زون هست و عمده یک چهارم باند رو پس میکنن حتی من یک سوم رو هم دیدم . چند وقت پیش پیرو تست هایه اتفاقی در اروپا مبنی بر عملکرد خلبانها در فاینال و فرود به صورت دستی در کشور ما هم این تست انجام شد و نتیجش اصلا خوب نبود . عدم استفاده از رادر ، در فاینال و رد کردن تاچ دان زون از عمده موارد خطا بود

خلبانها به صورت ذاتی تمایل به کیس تاچ دارن این عمل جنبهای مثبتی داره ولی در عین حال میتونه خطر آفرین هم باشه . البته خلبانهای ما ترجیح میدن به پرنده هم کمتر فشار وارد بکنن و این دلیل مهمی برای این عملکرد هست .

اگر فرودهای bae رو در فرودگاه لندن سیتی که باند کوتاهی داره ببینید متوجه میشید که خلبان در هنگام فرود باید موارد زیادی رو ممتدا فالو کنه تا اتفاق ناگواری نیفته