ایرباس 300
عکس از جناب طالب زاده
اتحادیه ایرباس که با اجتماع منافع چند کشور اروپایی برای رقابت با ایالات متحده در تولید هواپیماهای مسافربری بزرگ به وجود آمد ، فعالیتش را با مطالعه طرح یک هواپیمای 300 نفره آغاز کرد . به همین دلیل نام 300 برای این طرح برگزیده شد .
بررسیهای اولیه در 1965 پس از توافق انگلیسیها و فرانسوی ها برای ساخت یک هواپیمای مسافربری پر ظرفیت مناسب برای خطوط هوایی دو کشور ، آغاز شد در 26 سپتامبر 1967 آلمان غربی (سابق) هم با امضای یاد داشتی به این جمع پیوست . ابتدا طرحی به وزن 330000 پوند معادل 149700 کیلوگرم و با موتورهای آر بی 207 ساخت رولزرویس پیشنهاد شد اما به تدریجاً طراحان ایرباس دریافتند که ظرفیت حمل حدود 250 نفر مناسبتر و سرمایه گذاری مطمئن تری است . به ترتیب طرح 300بی . با وزن نا خالص 275575 پوند معادل 125000 کیلوگرم مطرح شد . سرانجام دوفروند پیش نمونه به نام 300 بی 1 ساخته شدند . اولین پرواز این هواپیماها در 28 اکتبر 1972 و پنجم فوریه 1973 در شهر تولوز (فرانسه ) با موتور های سی.اف.6 ساخت جنرال الکتریک انجام شد گواهینامه صلاحیت پروازی ایرباس 300 در ماه مارس 1974 صادر شد ، و اولین مدل تولیدی این هواپیما به نام 300 بی2 در ماه می همان سال به خدمت ایرفرانس درآمد.
ورود ایرباس 300 به بازار در شرایطی که هواپیماهای مسافربری امریکایی بوئینگ 747 ، داگلاس دی سی 10 و لاکهید ال 1011 قبلاً عرضه شده بودند رقابت بسیار مشکلی برای اتحادیه نو پای ایرباس بود . و همچنین بحران نفتی سالهای میانی دهه 1970 اساساً فروش این رده از هواپیماها را کاهش داده بود. در چنین شرایطی ، تقاضاهای اولیه برای خرید هواپیمای جدید ایرباس چندان امیدوار کننده نبود ! اما با بهبود بازار و تمایل شرکت های مسافربری برای هواپیماهای جادارتر ، ایرباس برای عرضه مدل پر ظرفیت تری فعال شد . حاصل این فعالیت ایرباس 300 بی 4 بود که در 26 دسامبر 1974 پرواز کرد . بی 4 ظرفیت حمل سوخت و وزن بیشتری داشت و در 26 مارس 1975 گواهینامه صلاحیت پروازی را از کشورهای آلمان غربی و فرانسه دریافت کرد .
از بین مدلهای مختلف ایرباس 300 ، مدل 600 اصلاحات محسوس تری دارد . این مدل که در 1980 از اصلاح مدل بی 4 به دست آمد ، به همان سازه عقبی بدنه ایرباس 310 مجهز است به همین دلیل دو ردیف صندلی بیشتر دارد . استفاده از مواد مرکب و سیستمهای ساده تر (برای کاهش وزن سازه ای ) و موتورهای قویتر از ویژگی های دیگر این مدل است . اولین فروند مدل 600 برای نخستین بار در هشتم ژوئیه 1983 با موتور جی تی 9 و در 20 مارس با موتور سی اف 6 پرواز کرد .
مدلها
A300B2-100 : در 28 ژوئن 1973 ، با موتورهای سی .اف.6
A300B2-200 : مجهز به بالپه های کروگر برای عمکلرد بهتر در نشست و برخاست
A300B2-220 : با موتورهای جی.تی 9 دی
A300B4-100 : با موتورهای جی.تی9 دی مدل دوربرد
A300B4-200 : با وزن بیشتر و سازه تقویت شده
A300B4-220FF : در ششم اکتبر 1981 ، دو تا اف هم به معنی forward-facing می باشد
A300-600 : هشتم ژوئیه 1983 مدل اصلاح شده بی.4 بدنه کشیده تر و استفاده از مواد مرکب برای کاهش وزن
A300-600R : عرضه شده در 1985 با ته بالهای کوچک
A300-600F : مدل باربری
A300-600ST : مدل باربری ، اصلاح شده مدل 600R ،
اطلاعات بیشتر ؟ مشخصات فنی A300-600
نیروگاه دو موتور JT9D-7R4H1 ویا PW4156 ویا CF6-80C2A1
ظرفیت مخازن سوخت : 68.150 لیتر
ابعاد دهانه بال : 44.84 متر
مساحت ناخالص بال : 260 مترمربع
مساحت کل ترمز های هوایی : 12.49 مترمربع
طول : 54.08 متر
طول کابین : 40.21متر
ارتفاع : 16.83 متر
ارتفاع کابین : 2.54 متر
رد چرخها : 9.6 متر
پایه چرخها : 18.60 متر
وزن ها با موتورهای PW4156 وبا 266 مسافر
بیشترین وزن سوخت قابل مصرف : 49786 کیلوگرم
بیشترین وزن برخاستن : 165000 کیلوگرم
بیشترین بار بال : 635 کیلوگرم بر متر مربع
عملکرد پروازی با موتورهای PW4156 وبا 266 مسافر
بیشترین سرعت کروز در ارتفاع 25000 پا : 480 نات ، 890 کیلومتر بر ساعت
بیشترین ارتفاع عملیاتی : 40000 پا ، 12200 کیلومتر
برد پروازی : 4200 مایل ، 6759 کیلومتر ، 3650 ناتیکال مایل
توضیحات خدمه پروازی شامل دو نفر ، و دو صندلی برای همراهان احتمالی در کابین خلبان
آرایش صندلی ها ی کابین اصلی در ردیف های 6، 7 ، 8 و یا 9 صندلیه با دو راهرو
تعداد مسافران در آرایش مخلوط شامل 266 نفر درجه یک و 240 نفر اقتصادی
قادر به حمل 289 نفر مافر در آرایش اقتصادی
امکان حمل حداکثر 375 نفر براساس گواهینامه صلاحیت پروازی
لیست تمامی 878 فروند ایرباس 300 ایرباس 300 تاکنون 54 سانحه داشته که 1434 نفر کشته بر جای گذاشته که مرگبارترین آن طبق آمار سوانح هوایی ، پرواز ایران ایر 665 می باشد که در سوم جولای 1988 توسط ناو آمریکایی در خلیج فارس مورد اصابت موشک قرار گرفت و تمامی 290 مسافر آن کشته شدند . همچنین این سانحه رتبه نهم مرگبارترین سانحه هوایی تاریخ هوانوردی را داراست .
"هرگونه کپی برداری با ذکر منبع (ایرانسیم) بلامانع می باشد "