Reza_Sadri
  • Reza_Sadri
  • 62.72% (دوستانه)
  • حرفه ای ارزشمند
13 سال پیش

سلام مریم خانم

به فروم خوش امدید، اگر ممکنه در قسمت معرفی اعضا خودتون و سابقه تونو معرفی کنید، ضمنا خواهشا فینگلیش ننویسید، زبان این بخش فروم فارسی هست، چش و چارم در اومد تا پستهای قبلیتونو خوندم [funcrazy]
mehran617
  • mehran617
  • 59.66% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر نشان شروع کننده موضوع
13 سال پیش
سلام 😁

باز دو روز نبودم چقدر عوض شده اینجا نشناختم [blackhee] عجب بحث های کارشناسی !

یک نکته کوچک در باره ادامه این تایپیک ! هدف من معرفی ناوگان داخلی بوده و در ادامه اگر استقبال خوب بود هواپیماهای مدرن تر ، جنگنده و هلکوپتر ! با توجه به استقبال کم و آمار پایین بازدید به این نتیجه رسیدم که فقط اطلاعات ناوگان داخلی رو بگم ولی اگر بازدید زیاد شد ، ادامه می دم !



ام . دی 80



UserPostedImage 

عکس از جناب لطیفی



شعبه داگلاس از شرکت مک دانل داگلاس بعد از سال 1975 طرحهای مختلفی را برای ارتقاء دی سی 9 با به کارگیری مدلهای جدیدتر موتور پرات اند ویتنی مورد بررسی قرار داد . طی این برنامه تحقیقاتی در نهم ژانویه 1975 یک موتور جدید بر روی یک فروند دی سی نصب شد تا اطلاعات دقیق موتور ثبت شود . همزمان با آزمایش موتورهای جدید و برای استفاده از فرصت به دست اومده تغییراتی مثل استفاده از بالهای فرابحرانی و بدنه کشیده تر هم بر روی هواپیما انجام می شد . با جلب نظر بازار و با پشتیبانی چند خط هوایی اروپایی و امریکایی پیگیری جدی برنامه اصلاحی آغاز شد که به پرواز اولین پیش نمونه
دی .سی 9 سوپر 80 در اکتبر 1979 انجامید .
از همان ابتدا ، سه مدل فرعی برای سوپر 80 مطرح بود که تفاوت اصلی آنها ، نه در ابعاد کلی ، بلکه در توان موتور ، ظرفیت حمل سوخت و وزنهای عملیاتی بود . پیش نمونه های هر سه مدل فرعی تا 1984 پرواز کرده بودند. در 1984 نام ام.دی 80 برای طرح های جدید برگزیده شد و سه مدل فرعی پیشنهادی را ام.دی 81 ، ام.دی 82 ، و ام.دی 83 نامیدند !
ام . دی 81 در 26 اوت 1980 گواهینامه صلاحیت پروازی را از اداره هوانوردی فدرال دریافت کرد و در پنجم اکتبر به خدمت سوئیس ایر درآمد .
یک هزارمین ام.دی 80 در 23 مارس 1992 تحویل شد .



انواع مدلها :
ام.دی 81 مدل پایه با ظرفیت حمل حداکثر 172 نفر
ام.دی 82 اولین پرواز هشتم ژانویه 1981
ام.دی 83 اولین پرواز 17 دسامبر 1984 با برد بیشتر
ام.دی 87 اولین پرواز در چهارم دسامبر 1986 مدلی با بدنه کوتاه تر برای حمل حداکثر 139 نفر در نوع تک کلاسه
ام.دی 88 اولین پرواز در 15 اوت 1987 شبیه ام.دی 82 با موتورها و سیستمهای ارتقاع یافته


مشخصات فنی ام.دی 81


نیروگاه
دو موتور توربوفن پرات اند ویتی JT8D-209
ظرفیت مخازن سوخت : 21876 لیتر

ابعاد

مساحت ناخالص بال 118 مترمربع
مساحت کل دم افقی 29.17 مترمربع
مساحت کل سکان عمودی 6.07 مترمربع
طول 45.06 متر
ارتفاع 9.04 متر
طول کابین 30.78 متر
بیشترین عرض کابین 3.07 متر
بیشترین ارتفاع کابین 2.06 متر


وزنها
وزن خالی 35571 کیلوگرم
بیشترین وزن سوخت 17748 کیلوگرم
بیشترین وزن برخاستن 63803 کیلوگرم
بیشترین وزن فرود 58060 کیلوگرم

عملکرد پروازی
در بیشترین وزن برخاستن

بیشترین سرعت افقی 500 نات ، 925 کیلومتر بر ساعت
بیشترین سرعت کروز 0.80 ماخ
سرعت کروز معمولی 0.76 ماخ
برد با 155 مسافر و سوخت ذخیره 1563 ناتیکال مایل = 2896 کیلومتر

سرنشینان
خدمه پروازی شامل سه نفر خلبان : خلبان ، کمک خلبان و یک نفر همراه
بیشترین حمل مسافر : 172 نفر



مقایسه فنی مدلهای مختلف ام.دی در سایت بوئینگ
 

UserPostedImage
Cpt.mohammadifar
13 سال پیش
نقل قول:

باز دو روز نبودم چقدر عوض شده اینجا نشناختم heeeeee....! عجب بحث های کارشناسی !


عزیزم،انگار شما با شرکت ((تاتخ)) آشنائیت نداری!
تـــــــــــــاتـــــــــــــخ:عرضه کننده ایده،جهت تخریب تاپیکها و پست های شما.....[blackhee]
بگذریم.....
آقا اتفاقاً کار بسیار خوب و مفیدی انجام میدید👏
امکان هواپیمای درخواستی هست؟ مثلاً من به اطلاعات A300-600 ویا An225 نیازمندم.
تازه بحث های کارشناسی خوبی هم ([blackhee] [blackhee] [blackhee] ) در میگیره!

ادامه بده آقا ،ادامه بده! همه ی برنامه های تلویزیونی هم بیننده ندارند،ولی مخاطب خودشون رو دارند و برای اونها مفیدند.

آرزومند موفقیت شما هستم[flower]
تنها تو را می پرستم و از تو یاری می جویم . . . الهی به امید تو
mehran617
  • mehran617
  • 59.66% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر نشان شروع کننده موضوع
13 سال پیش

ایرباس 300



UserPostedImage 

عکس از جناب طالب زاده

اتحادیه ایرباس که با اجتماع منافع چند کشور اروپایی برای رقابت با ایالات متحده در تولید هواپیماهای مسافربری بزرگ به وجود آمد ، فعالیتش را با مطالعه طرح یک هواپیمای 300 نفره آغاز کرد . به همین دلیل نام 300 برای این طرح برگزیده شد .
بررسیهای اولیه در 1965 پس از توافق انگلیسیها و فرانسوی ها برای ساخت یک هواپیمای مسافربری پر ظرفیت مناسب برای خطوط هوایی دو کشور ، آغاز شد در 26 سپتامبر 1967 آلمان غربی (سابق) هم با امضای یاد داشتی به این جمع پیوست . ابتدا طرحی به وزن 330000 پوند معادل 149700 کیلوگرم و با موتورهای آر بی 207 ساخت رولزرویس پیشنهاد شد اما به تدریجاً طراحان ایرباس دریافتند که ظرفیت حمل حدود 250 نفر مناسبتر و سرمایه گذاری مطمئن تری است . به ترتیب طرح 300بی . با وزن نا خالص 275575 پوند معادل 125000 کیلوگرم مطرح شد . سرانجام دوفروند پیش نمونه به نام 300 بی 1 ساخته شدند . اولین پرواز این هواپیماها در 28 اکتبر 1972 و پنجم فوریه 1973 در شهر تولوز (فرانسه ) با موتور های سی.اف.6 ساخت جنرال الکتریک انجام شد گواهینامه صلاحیت پروازی ایرباس 300 در ماه مارس 1974 صادر شد ، و اولین مدل تولیدی این هواپیما به نام 300 بی2 در ماه می همان سال به خدمت ایرفرانس درآمد.
ورود ایرباس 300 به بازار در شرایطی که هواپیماهای مسافربری امریکایی بوئینگ 747 ، داگلاس دی سی 10 و لاکهید ال 1011 قبلاً عرضه شده بودند رقابت بسیار مشکلی برای اتحادیه نو پای ایرباس بود . و همچنین بحران نفتی سالهای میانی دهه 1970 اساساً فروش این رده از هواپیماها را کاهش داده بود. در چنین شرایطی ، تقاضاهای اولیه برای خرید هواپیمای جدید ایرباس چندان امیدوار کننده نبود ! اما با بهبود بازار و تمایل شرکت های مسافربری برای هواپیماهای جادارتر ، ایرباس برای عرضه مدل پر ظرفیت تری فعال شد . حاصل این فعالیت ایرباس 300 بی 4 بود که در 26 دسامبر 1974 پرواز کرد . بی 4 ظرفیت حمل سوخت و وزن بیشتری داشت و در 26 مارس 1975 گواهینامه صلاحیت پروازی را از کشورهای آلمان غربی و فرانسه دریافت کرد .
از بین مدلهای مختلف ایرباس 300 ، مدل 600 اصلاحات محسوس تری دارد . این مدل که در 1980 از اصلاح مدل بی 4 به دست آمد ، به همان سازه عقبی بدنه ایرباس 310 مجهز است به همین دلیل دو ردیف صندلی بیشتر دارد . استفاده از مواد مرکب و سیستمهای ساده تر (برای کاهش وزن سازه ای ) و موتورهای قویتر از ویژگی های دیگر این مدل است . اولین فروند مدل 600 برای نخستین بار در هشتم ژوئیه 1983 با موتور جی تی 9 و در 20 مارس با موتور سی اف 6 پرواز کرد .


مدلها


A300B2-100 : در 28 ژوئن 1973 ، با موتورهای سی .اف.6
A300B2-200 : مجهز به بالپه های کروگر برای عمکلرد بهتر در نشست و برخاست
A300B2-220 : با موتورهای جی.تی 9 دی

A300B4-100 : با موتورهای جی.تی9 دی مدل دوربرد
A300B4-200 : با وزن بیشتر و سازه تقویت شده
A300B4-220FF : در ششم اکتبر 1981 ، دو تا اف هم به معنی forward-facing می باشد


A300-600 : هشتم ژوئیه 1983 مدل اصلاح شده بی.4 بدنه کشیده تر و استفاده از مواد مرکب برای کاهش وزن
A300-600R : عرضه شده در 1985 با ته بالهای کوچک
A300-600F : مدل باربری
A300-600ST : مدل باربری ، اصلاح شده مدل 600R ، اطلاعات بیشتر ؟ 


مشخصات فنی A300-600


نیروگاه
دو موتور JT9D-7R4H1 ویا PW4156 ویا CF6-80C2A1
ظرفیت مخازن سوخت : 68.150 لیتر

ابعاد
دهانه بال : 44.84 متر
مساحت ناخالص بال : 260 مترمربع
مساحت کل ترمز های هوایی : 12.49 مترمربع
طول : 54.08 متر
طول کابین : 40.21متر
ارتفاع : 16.83 متر
ارتفاع کابین : 2.54 متر
رد چرخها : 9.6 متر
پایه چرخها : 18.60 متر

وزن ها
با موتورهای PW4156 وبا 266 مسافر

بیشترین وزن سوخت قابل مصرف : 49786 کیلوگرم
بیشترین وزن برخاستن : 165000 کیلوگرم
بیشترین بار بال : 635 کیلوگرم بر متر مربع

عملکرد پروازی
با موتورهای PW4156 وبا 266 مسافر

بیشترین سرعت کروز در ارتفاع 25000 پا : 480 نات ، 890 کیلومتر بر ساعت
بیشترین ارتفاع عملیاتی : 40000 پا ، 12200 کیلومتر
برد پروازی : 4200 مایل ، 6759 کیلومتر ، 3650 ناتیکال مایل

توضیحات
خدمه پروازی شامل دو نفر ، و دو صندلی برای همراهان احتمالی در کابین خلبان
آرایش صندلی ها ی کابین اصلی در ردیف های 6، 7 ، 8 و یا 9 صندلیه با دو راهرو
تعداد مسافران در آرایش مخلوط شامل 266 نفر درجه یک و 240 نفر اقتصادی
قادر به حمل 289 نفر مافر در آرایش اقتصادی
امکان حمل حداکثر 375 نفر براساس گواهینامه صلاحیت پروازی



لیست تمامی 878 فروند ایرباس 300 

ایرباس 300 تاکنون 54 سانحه داشته که 1434 نفر کشته بر جای گذاشته که مرگبارترین آن طبق آمار سوانح هوایی ، پرواز ایران ایر 665 می باشد که در سوم جولای 1988 توسط ناو آمریکایی در خلیج فارس مورد اصابت موشک قرار گرفت و تمامی 290 مسافر آن کشته شدند . همچنین این سانحه رتبه نهم مرگبارترین سانحه هوایی تاریخ هوانوردی را داراست .


"هرگونه کپی برداری با ذکر منبع (ایرانسیم) بلامانع می باشد "





UserPostedImage
Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شبیه ساز: Prepar3D 5.3
13 سال پیش
ممنون مهران جان.
جالب اینکه میتونه تا 375 نفر مسافر حمل کنه [amazed]
یک خصوصیت جالب این سری از ایرباس شیب بخش عقبی هواپیما به سمت بالا هست.
PC Flight Simulation Geek Since 1998
کاربرانی که در حال مشاهده موضوع هستند