A.Rahimi
  • A.Rahimi
  • 53.32% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر سوار
9 سال پیش
سلام شاهرخ جان شما بگو از کجا مشکل داری تا کم کم شروع کنیم به آموزش
شاهرخ
9 سال پیش
ضمن عرض سلام
برای مثال در Route page مشخصاتی رو وارد میکنند زیر گزینه VIA و TO که من نمیدونم این حروف را از کجا میارن و بلا فاصله در Multifunction display (MFD) مسیر پرواز نمایش داده میشود. صریح بخوام بگم معرفی کردن مسیر به FMC رو نمی دونم لطفا با یک مثال توضیح دهید .
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
9 سال پیش
ارسال شده توسط : شاهرخ 

سلام خدمت همه دوستان

من خیلی وقته که دارم با FMC سرو کله میزنم .روش آزمون و خطا به طور کلی ملغاست.اگر در انجمن کاپیتانی حضور دارند محبت کنند بخش های fmc رو علمی برای ما توضیح بدهند . مثلااعدادی که در صفحات RTE وارد می شوند از کجا برداشت میشه . یا مثلا ما از کجا بدونیم کدام Departure مناسبه یا کدام روت رو باید برای مقصد انتخاب کنیم یا در صفحه SIDs ها اعدادی وارد میکنند که من سر در نیاوردم این اعداد از کجا میان.
متشکرم



نقل قول:

ضمن عرض سلام
برای مثال در Route page مشخصاتی رو وارد میکنند زیر گزینه VIA و TO که من نمیدونم این حروف را از کجا میارن و بلا فاصله در Multifunction display (MFD) مسیر پرواز نمایش داده میشود. صریح بخوام بگم معرفی کردن مسیر به FMC رو نمی دونم لطفا با یک مثال توضیح دهید .




سلام به همه @};-

دوستان من لازمه که در تایید گفته آقا تورج مجددا تکرار کنم برای کار با fmc ادانهای pmdg به علت اینکه تلاش شده این ادان و کلا سیستمهاش به شدت به واقعیت نزدیک باشه ، نیازه که اطلاعات لازم در مورد کار با این سیستمها رو از داکومنت موجود در شبیه ساز بخونید ، البته این حداقل کاریه که باید بکنید .

با اجازه سروران گرامی ، در این مورد یه توضیح مختصر میدم .

شاهرخ جان اعدادی که در rte بسته میشه باید از روی پروسیجر سازمانی و اطلاعات فلایت پلن مربوطه باشه که در مورد ارتفاع و سرعت مجاز پرنده در هر ویپوینت هست .
شما باید به صورت دستی و از روی الگوهای واقعی این اعداد رو وارد کنید . گفتنش یه دنیا دانش خلبانی میخواد و به این راحتی هم نیست به عنوان مثال در قوانین پروازی تعریف شده که زیر ارتفاع ترنزیشن آلت نباید از یه سرعت معین فراتر رفت و این همون اعدادیه که باید برای ویپوینتهای مختلف در fmc ست بشه . ممکنه درکش براتون سخت باشه ولی فایل pdf آموزش کار با fmc به شما کمک میکنه .

در مورد انتخاب مسیر departure عرض میکنم که به موارد مختلفی ربط پیدا میکنه از جمله جهت وزش باد که در انتخاب باند پروازی اثر داره و اینکه در نهایت مقصد شما به سمت شمال ، جنوب ، شرق و یا غرب هست که بعد از انتخاب باند درست که در جهت رو به باد باشه باید روت دیپارچری انتخاب بشه که در جهت جنوب هست .
پس اینکه شما به عنوان مثال میخواهید از باند 29 چپ مهراباد به سمت اهواز ( جنوب ) پرواز کنید انتخاب روت دیپارچر جنوب (rudeshur 2a یا egvel2a ) رو دارید .

برای این مورد بهتره به چارتهای جپسن مربوط به فرودگاه مهراباد مراجه کنید که در اون مسیرهای خروجی و ورودی با شکل و محدودیتها تعریف شده که در آخر باید در fmc لود بشه .

via و to هم به معنی از طریقه و به سمته هست .

حتما در fmc ادان pmdg باید پارامترهای پروازی از جمله وزن میزان سوخت آلترنیت روت ، سرعتهای مختلف و ارتفاعهای مختلف رو ست کنید تا به درستی کار کنه در غیر این صورت شما از 90% امکانات این ادان غافل شدین [bowing]

لامصب یک به یکه با واقعیته 🤦
شاهرخ
9 سال پیش
دوستان گرامی سلام @};-
ضمن تشکر بابت راهنمایی سرشار از محبتتان @};-
1- mehornet عزیز من آشنایی کامل با چارت های پروازی دارم اما نمی دانم فرق 12 دیپارچری که در fmc برای مهرآباد نشون میده باهم چیه و کدوم رو باید انتخاب کنم
2- روت ها را باید از الگو های واقعی وارد کنیم . احسنت به شما خودم میدونم اما این الگو ها رو از کجا باید بگیریم.؟[approve]

3- فرمودید دانش خلبانی میخواد ؟ بحث سر وارد کردن مشخصات یک مسیر از روی نقشه هوایی هست. این دانش خلبانی می خواد ؟؟ [amazed]

4-لطفا روش برداشت مشخصات مورد نیاز FMC را از روی نقشه های جپسن بفرمایید 🤔

5- با قسمت های مختلف fmc مانند محاسبه سوخت لندینگ و ... اشنا هستم اما تا شما روت پروازی رو در صفحه MDF نداشته باشید هیچ حرکتی نمی توانید بکنید که لازم باشد سوخت برایش محاسبه کنید . 😲

6- فرمودید برای دیپارچر خروج مهرآباد به سمت جنوب از فلان دیپارچر استفاده میکنیم . مرجعی که شما از آن استفاده میکنید برای نام دیپارچر را هم بفرمایید تا مطالعه کنم . [dangerpc]


اگر سوالاتم پیش پا افتاده و کسل کننده هست عذر خواهی می کنم (البته من کارشناس ارشد عمرانم و جسارت و دخالتی در امور دوستان خلبان نمیکنم نظرم رو عرض کردم .)☮
در انتها از توجهتان سپاسگذارم
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
9 سال پیش
سلام خدمت همه دوستان @};-

شاهرخ جان لطفا توجه کنید برادر

نقل قول:

- mehornet عزیز من آشنایی کامل با چارت های پروازی دارم اما نمی دانم فرق 12 دیپارچری که در fmc برای مهرآباد نشون میده باهم چیه و کدوم رو باید انتخاب کنم
2- روت ها را باید از الگو های واقعی وارد کنیم . احسنت به شما خودم میدونم اما این الگو ها رو از کجا باید بگیریم.؟



شما اگر آشنایی کامل به قول خودتون به چارتها پروازی داشتین به راحتی میتونستین نسبت به مقصد انتخابیتون و جهتش و همچنین باند مورد نظر برای تیک آف روت دیپارچر ( sid ) رو انتخاب کنید پس .. 😊 برادر من الگوهای فلایت پلن رو خود fsx در قسمتی که مبدا و مقصد رو انتخاب میکونید به صورت پیش فرض به شما میده که
نتیجه کلیش میشه فلایت پلن . در واقعیت هم سازمانهای مربوطه این فلایت پلنها رو به خلبانها میدن . البته میدونم که شما میدونید ولی برای اینکه فلایت پلن دقیقتری داشته باشید به سایت زیر بروید و مبدا و مقصدتون رو وارد کنید تا یه فلایت پلن خوب به شما بده . هر چند در حال حاظر فکر کنم مشکل شما چیزه دیگه ای هست .

http://onlineflightplanner.org/ 

نقل قول:

- فرمودید دانش خلبانی میخواد ؟ بحث سر وارد کردن مشخصات یک مسیر از روی نقشه هوایی هست. این دانش خلبانی می خواد ؟؟



بله دوست من دانش خلبانی میخواد اونم برای ادانی که به خاطر نزدیک بودنش به واقعیت ، نرم افزار آموزشی برای خلبانهای واقعی شده . وگرنه ....


نقل قول:

لطفا روش برداشت مشخصات مورد نیاز FMC را از روی نقشه های جپسن بفرمایید




در هیچ چارت پروازی نقشه پرواز به مقصدهای بی نهایت دنیا تعریف نشده ، اگر منظورتون sid یا star هست به صورت پیش فرض در fmc تعریف شده و بعد از وارد کردن فلایت پلن در بخش rte در قسمت دیپاچر و ارایول امکان انتخاب هست ، شبیه نمونه ای که در چارتهای مثلا جپسن اومده .


نقل قول:

با قسمت های مختلف fmc مانند محاسبه سوخت لندینگ و ... اشنا هستم اما تا شما روت پروازی رو در صفحه MDF نداشته باشید هیچ حرکتی نمی توانید بکنید که لازم باشد سوخت برایش محاسبه کنید



بعد از روشن کردن دستگاه fmc به ترتیب باید پوزیشن کنونی رو وارد کنید و بعد از دریافت اطلاعات هواشناسی باند مورد نظر رو .و بعد وارد کردن فلایت پلن مسیر در rte 1

و بعد وارد کردن آلترنیت روت در rte 2 و بعد اکتیو کردن فلایت پلن . بعد وارد کردن روت دیپاچر از منوی مربوطه و بعد وارد کردن پری فلایت دیتا که شامل وزن و سوخت و جهت باد و سرعت و سرعتهای مختلفه و .... ، هنگام دیسند به فرودگاه مقصد بعد از دریافت اطلاعات هواشناسی باند مورد نظر برای فرود رو انتخاب میکنید و از منوی ارایول star مربوطه به شما داده میشه . ببخشید ممکنه همه اینها رو بلد بوده باشید[bowing]


نقل قول:

فرمودید برای دیپارچر خروج مهرآباد به سمت جنوب از فلان دیپارچر استفاده میکنیم . مرجعی که شما از آن استفاده میکنید برای نام دیپارچر را هم بفرمایید تا مطالعه کنم



چارت جپسن و تمام چارتهای مربوط به فرودگاهای مختلف که sid و star دارن


نقل قول:

اگر سوالاتم پیش پا افتاده و کسل کننده هست عذر خواهی می کنم (البته من کارشناس ارشد عمرانم و جسارت و دخالتی در امور دوستان خلبان نمیکنم نظرم رو عرض کردم .)
در انتها از توجهتان سپاسگذارم



دوست من خواهش میکنم @};- خوشحالم که شما تحصیل کرده هستین ، اما اگر شما دکترای عمران هم داشته باشید و به علوم خلبانی علاقمند باشید ، اونم برای کار با ادانهای دقیق نیاز به کسب دانش مورد نیاز دارین و کار با fmc در خلبانی واقعی یه دوره مخصوص داره که براش گواهینامه صادر میشه و یه خلبان باید کار با دستگاهی که کنترل یه پرواز رو به عهده داره کاملا بلد باشه .