mohsenfff
  • mohsenfff
  • 52.26% (معمولی)
  • حرفه ای ارزشمند شروع کننده موضوع
13 سال پیش
در دو آموزش گذشته در مورد مش صحبت کردم و در این بخش میخوام نحوه تصیح پستی بلندی های که fsx از زمین ارائه میده رو آموزش .برای اطلاعات بیشتر میتونید به دو تاپیک جداگانه قبلی مراجعه کنید.
تفاوتی که این آموزش و آموزش های آتی داره اینه که برای کم کردن از تعداد عکس ها و فهم بهتر از ویدیو نیز استفاده کردم که به فهم بیشتر خواننده هم کمک میکنه .در دو آموزش قبلی در مورد مش صحبت شد ، پس اینجا ما مستقیما میریم سراغ آموزش اصلاح مش.نرم افزارهای مورد نیاز اضافه در این آموزش برنامه Global mapper است که میتونید از لینک زیر آخرین ورژنش که 13 است رو دریافت کنید:


ورژن 32 بیتی 
http://www.wupload.com/file/172621839/Global.Mapper.v13.DC12092011.x86-REDT-WME.rar 
http://uploading.com/files/d52e2686/Global.Mapper.v13.DC12092011.x86-REDT-WME.rar/ 
http://www.filesonic.com/file/1992233851/Global.Mapper.v13.DC12092011.x86-REDT-WME.rar 
http://www.fileserve.com/file/SEbwpPy/Global.Mapper.v13.DC12092011.x86-REDT-WME.rar 
ورژن 64 بیتی
http://d01.megashares.com/?d01=ozxa3dW 
http://www.fileserve.com/file/Jf2kyjv/Global.Mapper.v13.DC12092011.x64-REDT.rar 
http://www.filesonic.com/file/1996057271/Global.Mapper.v13.DC12092011.x64-REDT.rar 
http://depositfiles.com/files/dvdl9kj1q 
http://www.wupload.com/file/173887163/Global.Mapper.v13.DC12092011.x64-REDT.rar
[/code]
این نرم افزار توانایی های زیادی برای کار با اطلاعات ارتفاعی در اختیار ما قرار میده و حتی میتونیم برای کشیدن line و polygon نیز از این برنامه استفاده کنیم .در نهایت هدف ما از اصلاخ اینکه در پروازهای VFR بتونیم از این منظره: [center][url=http://iransim.ir/media/gs/handler/getmedia.ashx?moid=1073&dt=3&g=1][IMG]http://iransim.ir/media/gs/handler/getmedia.ashx?moid=1073&dt=2&g=1[/IMG][/url][/center] به این منظره برسیم: [center][url=http://iransim.ir/media/gs/handler/getmedia.ashx?moid=1074&dt=3&g=1][IMG]http://iransim.ir/media/gs/handler/getmedia.ashx?moid=1074&dt=2&g=1[/IMG][/url][/center] و در پروازهای IFR از این منظره: [center][url=http://iransim.ir/media/gs/handler/getmedia.ashx?moid=1075&dt=3&g=1][img]http://iransim.ir/media/gs/handler/getmedia.ashx?moid=1075&dt=2&g=1[/img][/url][/center] به این منظره برسیم: [center][url=http://iransim.ir/media/gs/handler/getmedia.ashx?moid=1076&dt=3&g=1][IMG]http://iransim.ir/media/gs/handler/getmedia.ashx?moid=1076&dt=2&g=1[/IMG][/url][/center] چون در تصویر بالا اگه مراقب پرواز دستور گردش به راست رو بده دیگه مسئله سر قشنگی صحنه نیست بلکه مستقیم میریم درون کوه . پس عوارض سطح زمین از این لحاظ اهمیت دارد. مرحله 1- بدست آوردن اطلاعات ارتفاع این مرحله اول کار ماست .برای جغرافیای ایران 3 منبع اصلی وجود دارد. یکی Aster global dem ، یکی SRTM و دیگری GTOPO30 است . در مورد اینها در تاپیک های قبلی صحبت شده و ما اینجا نحوه به دست آوردن این اطلاعات رو آموزش میدیم دو راه برای این کار وجود دارد .یکی استفاده از وب سایت اصلی USGS وابسته به ناسا است و دیگری استفاده از ویزگی درونی برنامه GLOBAL MAPPER . روش اولی بر دومی به 3 دلیل ارجحیت دارد . یکی اینکه رزولوشن سایت مرجع اندکی بالاتر است .رزولوشن ASTER در سایت اصلی 30 متر و از طریق برنامه GM حدود 40 متر است. دوم اینکه سرعت دانلود اطلاعات بیشتر است و سوم اینکه نواحی به مراتب بیشتری رو میشه انتخاب کرد. 1-بدست آوردن اطلاعات از سایت USGS ابتدا وارد سایت USGS به آدرس [code]http://demex.cr.usgs.gov/DEMEX/[/code] شوید. در کادر بالای صفحه از قسمت GET AN ACCOUNT یک اکانت مجانی برای خود بسازید و سپس از گزینه کنار آن لاگین کنید . منطقه مورد نظر خودر را یا از طریق زوم و کشیدن صحنه و یا از طریق دادن طول و عرض جغرافیایی شمال و جنوب و شرق و غرب صحنه ( که میتوانید از گوگل برای بدست آوردن اطلاعات استفاده کنید) مشخص کنید . و سپس با استفاده از مربع های زرد رنگ که در عکس پایین مشخص کردم محدوده خود را تعیین کنید و سپس روی دانلود کلیک کرده تا دانلود انجام شود. [center][url=http://iransim.ir/media/gs/handler/getmedia.ashx?moid=1072&dt=3&g=1][img]http://iransim.ir/media/gs/handler/getmedia.ashx?moid=1072&dt=2&g=1[/img][/url][/center] مراحل انجام کار را از طریق [url=http://www.aparat.com/v/d1189a6e530de53bd545ae83f266820c73855]این ویدیو[/url] نیز میتوانید مشاهده کنید. دانلود ویدیو با کیفیت بالا و حجم کم [code]http://www.mediafire.com/?93xxkdjd2g4aesk

فایل دانلود شده به فرمت TIFF است و میبایستی کاملا سیاه باشد .هر گونه نقطه یا لک سفید خالص (RGB.255.255.255) در تصویر نشان از نبود اطلاعات ارتفاع در آن منطقه است و در کار نهایی باعث میشه که به جای این نقاط سفید ستون های چند هزار متری از صحنه سر در بیاره:

UserPostedImage

UserPostedImage


تصویر سمت چپ اطلاعات ASTER را نشان میدهد و تصویر سمت راست SRTM. همان طور که میبنید اطلاعات SRTM حاوی چندین و چند لکه سفید خالص است.

البته توسط برنامه GLOBAL MAPPER میشود این نقاط سفید را اصلاح نمود و یا به اصطلاح جاهایی که شکاف هست رو پر کرد.عکس های زیر بهتر روشن گر این مسئله هستند:

UserPostedImage UserPostedImage

UserPostedImage UserPostedImage


2-بدست آوردن اطلاعات توسط Global mapper

در این روش با استفاده از ویژگی درونی برنامه، اطلاعات ارتفاع رو مستقیم توسط برنامه بدست میآوریم.

ویدیوی آموزشی 

دانلود با کیفیت بالا
http://www.mediafire.com/?zn89uqw52fkrcc8 

من در ویدیوی بالا مختصات جغرافیایی شهر شیراز رو دادم و درخواست گرفتن اطلاعات ارتفاع به شعاع یک مایل از این نقطه کردم . شما میتوانید در کادر بالای آن نام مکان مورد نظر و شعاع مورد نظر را وارد کنید(که فعلا این گزینه در GM از کار افتاده) یا در کادر پایین آن مختصات شمال و جنوب و سرق و غرب مکان مورد نظر را بدهید

تبدیل فایل های GEOTIFF به BGL
[/b]اکنون که فایل های GEOTIFF را در اختیار داریم نوبت تبدیل آنها به فرمت BGL که توسط شبیه ساز قابل شناسایی است میباشد. برای این کار هم از RESAMPLE مایکروسافت استفاده میکنیم . برای این کار و سادگی فهم خواننده من کل فولدر Terrain SDK را که در آدرس( C:\Program Files \Microsoft Games\Microsoft Flight Simulator X SDK\SDK\Environment Kit\Terrain SDK) را به دسکتاپ منتقل کردم و پوشه ای ساختم به نام ELEVATION DATA که فایل های GEOTIFF من در آن قرار دارم . برای این مثال من از اطلاعات ASTER استفاده میکنم.

ویدیوی آموزشی 

دانلود با کیفیت بالا
http://www.mediafire.com/?q1x6lbbaaukvfka 

خوب اکنون دیگر کار تمام است و فقط باید فایل BGL را به پوشه ADDON و سپس SCENERY منتقل کرد.


اصلاح مواردی که بعد از اعمال مش به وجود میآید

مقدمه
عوارض طبیعی نامی است که ما به مدل دیجیتالی ارتفاع (Digital Elevation Model) یا به اختصار DEM میدهیم که بیانگر ویژگی های توپوگرافی زمین است.در این مورد قبلا صحبت شده است اما اینجا باید نکات اضافی دیگر نیز در اختیار خواننده قرار بگیرد .

اطلاعات DEM به دو گونه اصلی تقسیم میشوند.
(DTM (Digital Terrain Model این مدل که به نام مدل مسطح یا طاس شناخته میشود ،شامل تمام سطوح زیر رمین به جز عوارضی است که توسط پوشش گیاهی (مثل درختان بلند و..) ،ساختمان های بلند ، و دیگر ویژگی های فرهنگی( مثل معابد ، مکان های تاریخی ) به وجود آمده اند.
(DSM (Digital Surface Model این مدل که به نام مدل خمیده شناخته میشود شامل تمام سطوحی است که توسط پوشش گیاهی و ساختمان های بلند و رودها و همچنین ویژگی های طبیعی زمین به وجود آمده اند.

اکتساب اطلاعات ارتفاع توسط اسکن لیزری تقریبا آسان است . مسافت بین یک هواپیما و و سطح زمین توسط مسافتی که پالس نور طی میکند محاسبه میشود .به علاوه دستگاههای Optomechanical در هر اندازه گیری جهت اشعه لیزر را به جهتی نسبتا متفاوت منحرف میکنند.در نتیجه حرکت رو به جلوی هواپیما ،نوار عظیمی از سطح زمین اسکن میشود.برای آنکه بشود یک مدل توپوگرافی دقیق تهیه کرد لازم است که موقعیت و ارتفاع هواپیما و همچنین زاویه هر اشعه تابیده شده را حساب کرد .بدین منظور سیستم با یک واحد اندازه گیری ساکن IMU و یک سیستم موقعیت یاب تشخیص دهنده DGPS کار میکند و موقعیت دقیق هر نقطه پس از پردازش محاسبه میکند.

UserPostedImage


سیستم های رادار لیزری همان طور که در بالا نیز اشاره شد اجازه تولید دو مدل DTM و DSM را میدهند .پروسه فیلتر کزدن DTM از DSM در کل نیمه اتوماتیک است .شما باید بتونید سطح صاف زمین رو از اجسامی مثل درختان و ساختمان ها فیلتر کنید.

UserPostedImage


تصویر بالایی همون طور که دوست محترم تورج خان نیز در پستی که در تاپیک قبلی دادند ، گفتند ، اطلاعات خام است و بعد از پروسه فیلتر تبدیل به تصویر پایینی میشود.
و این هم مدل تصویری از DTM و DSM

UserPostedImage


این مطالب به این دلیل گفته شد که بعد از اعمال مش جدید ممکن است وقتی در شهرها که ساختمان ها و درختان بلند دارند پرواز میکنید و از تکسچر تصویری نیز استفاده میکنید ممکن است به جاهایی بربخورید(مخصوصا جاهایی که آسمان خراش ها و آپارتمان های مسکونی است) که مثل یک تپه بر آمده هستند و جاهایی را نیز ببینید مثل خیابان ها ( به این خاطر که در اغلب شهرها دور خیابان ها رو درختان بلند می کارند ارتفاع خیابان کمتر از درختان اطراف میشود) که مثل یه دره کوچک رفتند داخل .
مثل این تصویر:

UserPostedImage


همان طور که میبینید به خاطر ساختمان هایی که با رنگ سبز مشخص کردم و اینکه اطلاعات ارتفاع هنوز برای سطح زمین ( در جاهای مرتفع مثل کوهها که ساختمانی وجود ندارد اطلاعات ارتفاع تا حدی زیادی صحیح است) خام است ، سطح زمین برآمده شده است.

فیلتر و پردازش اطلاعات خام
پس همانطور که متوجه شدید لازم است که ما دست به کار شویم و ساختمان ها رو از عوارض زمینی فیلتر کنیم.
روش کار:
روش کار ما به صورت نیمه اتوماتیک است . به این دلیل که نیمی از کار به طور اتومات انجام میشود و نیمی از کار نیز که مربوط به چک کردن است به عهده ماست . چک کردن به این صورت است که مانند عکس بالا که DSM و DTM رو نشون داده ، ما نیز باید مطمئن شویم که در نواحی کم ارتفاع و شهری اطلاعات خام DEM نداشته باشیم و تنها DTM باشد. البته رسیدن 100 در صد به نتیجه ای مثل بالا مستلزم گذاشتن وقت خیلی زیاد بر روی صحنه و چک کردن منطقه به منطقه آن است و سپس جاهایی رو که هنوز فیلتر نشده اند رو با کشیدن چند ظلعی در برنامه SBUILDERX و سپس FLAT کردن و تخصص دادن ارتفاع برای چند ضلعی درست کنیم . اما روشی نیز وجود دارد که میتوان بدون گذاشتن وقت زیاد اطلاعات خام را تا 90 درصد فیلتر کرد و اگر خواستید میتونید بقیه رو نیز به صورت دستی که در ادامه آموزش آن را خواهم داد تا 100 در صد فیلتر کنید.

مراحل کار
1- برپایی رادار
برای اینکه بتوان تشخیص داد کجا DSM است باید چشم داشت و دید که آیا برآمدگی اینجا و آنجا به سبب عوارض زمینی است یا به سبب ساختمان و درخت و ..... . یک روش اینکه شبیه ساز و برنامه SBUILDERX را همزمان اجرا کنیم بعد داخل شهر راه بیفتیم و چسم بندازیم به عوارض زمین و هر کجا که دیدم بر آمدگی و تو رفتگی به سبب ساختمان یا درخت ( اگر از تکسچر تصویری استفاده میکنید عکس اون ساختمان روی اون برآمدگی میافته ) وجود داره ، موقعیت اونجا را به SBUILDERX بدیم و سپس اونجا رو FLAT کنیم و توی ارتفاعش دستکاری کنیم که همسطح زمین های اطرافش بشه . اما این روش ما نیست . ما به حای اینکه خودمان عمل چک و مراقبت رو انجام بدیم یه رادار وسط شهر میزنیم و از اون رادار میخوایم که برامون مشخص کنه کجاهای اطلاعات DEM و ارتفاعی که ما داریم به سبب ساختمان و یا درخت برآمده و یا تو رفته است .
این ابزار که SHED TOOL نام دارد مثل یک رادار لیزری عمل میکند و بیم های از 0 تا 360 درجه به هر شعاعی که ما میخواهیم میفرستد . در این شعاع تمام نقاطی که به این رادار دید دارند به صورت یک نقطه قرمز زرنگ مشخص میشوند.

UserPostedImage 


محموع این نقاطی که دید دارند به صورت چند ضلعی های فرمز رنگ در برنامه GLOBAL MAPPER نشان داده میشوند و هر کجا که مانعی مثل ساختمان بلند وجود داشته باشد که مانع از رسیدن دید شود به صورت سفید در میآید.

UserPostedImage 


مجموع این نقاط قرمز رنگ و سفید رنگ مقدار خام بودن اطلاعات DEM را نشان میدهد .هر چه پراکندگی این نقاط قرمز رنگ سفید رنگ بیشتر باشد (یعنی تعداد زیادی محیط قرمز و سفید وجود داشته باشد) اطلاعات بیشتر خام است

UserPostedImage 


منظره ای بالا نشانگر این است که در این ناحیه پستی بلندی های نسبتا زیادی وجود دارد .چنین پستی بلندی هایی برای نقاط مرتفع موردی ندارد ، چون در قله کوهها ساختمانی وجود ندارد که باعث این پستی بلندی ها شده باشد ولی در مناطق شهری مسطح مقدار زیادی پستی بلندی نشانه خام بودن اطلاعاته

برپایی رادار
برپایی این رادار کار ساده ای میباشد . ابتدا بایستی اطلاعات ارتفاع لود شود و سپس میتوان رادار را برپا نمود.که باز هم برای راحتی خودم و شما به صورت ویدیویی این کار را نشان میدهم
البته زمان این ویدیو با اینکه کم بود ولی حجمش عجیب 10 مگ شد . بنابراین فقط لینک مدیا فایر رو براتون میذارم.

http://www.mediafire.com/?nqwu4w7675n5qxe

من طول این رادار را 33 فوت در نظر گرفتم و حداقل ارتفاع گیرنده رو دو متر در نظر گرفتم یعنی هر نقطه ای که روی زمین از 2 متر به بالا ارتفاع داشته باشه و بتونه رادار ما رو ببینه به رنگ قرمز در بیاد و شعاع رو 10 کیلومتر در نظر گرفتم
برای ASTER ما چنین پراکندگی ارتفاعی رو در شهر داریم

UserPostedImage 


همون طور که میبینید پراکندگی نقاط قرمز در شهر بسیار زیاد است و این یعنی اینکه ساختمان ها و درختهایی وجود داره که باعث برآمدگی های زیادی شده و باعث شده بعضی نقاط دید داشته باشند و بعضی نقاط نه . و نکته دیگه اینکه همینطور که در تصویر بالا میبینید ما این پراکندگی نقاط قرمز رنگ رو در مکان های مرتفع و کوهها نداریم و این به خاطر اینکه ما طول رادار و گیرنده رو طوری تنظیم کردیم که کاری به کوهها و نقاط مرتفع نداشته باشه .طبیعه که از اون ارتفاع بالا تمام نقاط به رادار دید دارند
این بار همون کار بالا رو تکرار میکنم البته این بار با اطلاعات SRTM

UserPostedImage 


این بار پراکندگی نقاط قرمز خیلی کمتره و نقاط قرمز به جای پراکندگی تشکیل سطوح قرمز رو دادند . و این یعنی اینکه این نقاط زمین به جای پستی بلندی زیاد ، هم سطح هستند . بنابراین اگر ما از SRTM به جای ASTER در شهر استفاده کنیم ، مکان های هم سطح بیشتری رو به حای پستی و بلندی خواهیم داشت. البته به این خاطر نیست که اطلاعات SRTM خام نیست و پردازش شده ، صرفا به این دلیله که SRTM رزولوشن بالاتری رو نسبت به ASTER داره و به همین خاطر ساختمان های کمتری در معرض نقاط ارتفاعی SRTM قرار گرفتند.

خوب حالا ما میتونیم دو لایه SRTM و ASTER رو با هم ترکیب کنیم و میانگین ارتفاع آنها را حساب کنیم تا ببینیم به چه نتیجه ای میرسیم .برای این کار در برنامه GM ، دکمه های alt+c را بزنید تا پنجره لایه های باز بشه ، سپس دو لایه strm و aster رو انتخاب کنید و ok کنید . از منوی file گزینه combine terrain layer رو انتخاب کنید . در پنجره باز شده در لغزنده operation گزینه average elevation رو انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید.

UserPostedImage


این بار لابه جدید به نام combined elevation grid درست میشه که ما از روی همین لایه ،مانند نمونه های گذشته رادار رو برپا میکنیم .این بار تصویر به صورت زیر است :

UserPostedImage
 

همون طور که میبینید پراکندگی ها نقاط قرمز و پستی بلندی های زمین چیزی ما بین aster و strm است .
آخرین DEM که ما با اون رادار رو تست میکنیم اطلاعات ارتفاع gtop30 است که رزولوشن آن 1 کیلومتر است و مسلما بسیاری از نقاط ارتفاع مربوط به ساختمان ها از زیر دست این مدل دیجیتالی رد مشوید .زیرا این مدل تنها در هر کیلومتر مربع یک نقطه ارتفاع رو مشخص میکنه که اون نقطه ممکنه با نقطه ای که در یک کیلومتر دیگه هست هم سطح باشه .بنابراین انتظاری که ما از مدل داریم اینکه هم سطح ترین مدل باشه و بالواقع که این گونه هم هست

UserPostedImage 


بنابراین شاید به نظر برسد که این مدل برای به دست آوردن سطحی مسطح بهترین گزینه باشد اما نکته ای که وجود داره اینکه در واقعیت سطح یک شهر کاملا مسطح نیست و دارای پستی و بلندی هایی است ،شاید یک جاده سرازیری یا سربالای باشد یا خانه های در ارتفاع بالاتری از زمین در دامنه کوهها وجود داشته باشند که به کار بردن این مدل تمام این پستی بلندی ها از میان میرود ، از طرف دیگر به کار بردن مدل های aster و srtm پستی و بلندی هایی غیر واقعی که مربوط به زمین نیست رو به وجود میاره .پس راه حل چیست؟
راه حل تغییر طول آنتن رادار و حداقل ارتفاع برای دید آن است ، بسته به مکان و ارتفاع محل باید طول آنتن و گیرندگی را تنطیم نمود .مثلا تصویر زیر را که مربوط به aster را دوباره نگاه کنید.

UserPostedImage 


از روی تصویر میتوان تشخیص داد که یک زمین مرتفع جلوی دید مقادیر بسیار زیاد زمینهای دیگر را گرفته است و بسیاری از نقاط که سفید هستند دیدی به آنتن ندارند ولی از انجایی که طول آنتن و حداقل ارتفاع برای دید تنظیم نیست نمیتوان دقیقا مشخص کرد .
من حداقل ارتفاع برای دید آنتن را به 10 متر افزایش میدم (که در واقع حداکثر ضریب خطا هم است) و طول آنتن را به 30 متر افرایش میدهم . در این صورت تصویر به صورت زیر خواهد بود

UserPostedImage 


و این بار میبینید که پراکندگی نقاط قرمز از میان رفته . و خط های سفیدی وجود دارند که در یک جهت امتداد دارند .ابتدای این نقاط دقیقا جایی است که ساختمان بلندی جلوی دید رادار را گرفته . نقاط سبزی که مشخص کردم مکان این ساختمان های بلند رو نشان میدهد . حال تنها کافی است سری به این نقاط در sbuilderx زد و اگر ساختمانی چیزی در این نقاط میبینید یک polygon دور این ساختمان ها بکشید آنها را flat کرده و ارتفاع آنها را هم اندازه زمین های اطراف کنید . به همین راحتی میتوان تا 80 در صد این برآمدگی ها و تو رفتگی های زمین را اصلاح کرد .برای دقت بیشتر میتوان حداقل ارتفاع دید آنتن را کمتر کرد و به 5 رساند . در این صورت ضریب خطای به 5 متر کاهش پیدا میکند که در پروازها اصلا قابل مشاهد نیست .در مورد مناطق مرتفع و یا مناطق غیر شهری هم نگران نباشید چون ساختمانی وجود ندارد که بخواهد دقت مش را تحت تاثیر قرار دهد.

عنصرهای دیگر صحنه که مش را تحت تاثیر قرار میدهند :
مکان های مسطح (flatten ) از قبیل فرودگاهها : این مکان ها مش را در نواحی که توسط polygon پوشیده شده نادیده میگیرند و مقدایر ارتفاع را به خاطر اینکه هم سطح مثلا فرودگاه شود عوض میکنند
Water Polygons : این ها هم مثل مکان های مسطح هستند و ارتفاع را تغییر میدهند اما خصوصیات آب مثل افکت و شیب آن را حفظ میکنند
خطوط برداری Vector Line (از قبیل رودها و جاده ها و....) : این ها زمین زیر خود را به روش های متفاوتی صاف میکنند از قبیل:
جاده های شیب دار را از میان میبرند. (مثلا جاده ای که به طور شیب دار از یک کوه بالا میرود شیب خود را از دست میدهد و کوه زیرین خود را هم سطح زمین میکند)
زمین زیر خودشان را به مقدار مشخصی بالا مبرند( مثلا در مورد خطوط راه آهن که زمین زیر آن بالا می آید)
رودخانه ها یی که به میزان مشخصی زمین زیر خود را پایین میآورند . (مثلا رودخانه ای که از زمینی صاف میگذرد بعد از اعمال مش به گونه ای به نظر میرسد که انگار از میان دره رد شده

در مورد این مسائل و نحوه حل آنها در پست بعدی توضیحات خواهم داد.
Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شبیه ساز: Prepar3D 5.3
13 سال پیش
محسن جان
بازهم متشکر از مقالات فنی شما 👏

یک سوال، هدف از استفاده از Global Mapper چیست؟ این یک نرم افزار حرفه ای ، پیچیده و بسیار گران قیمت هست.آیا راهکارهای ساده تر و مجانی مثل 3dem میتونه تاثیر یکسانی داشته باشه؟

متشکر
PC Flight Simulation Geek Since 1998
mohsenfff
  • mohsenfff
  • 52.26% (معمولی)
  • حرفه ای ارزشمند شروع کننده موضوع
13 سال پیش
Touradg نوشت:

محسن جان
بازهم متشکر از مقالات فنی شما 👏

یک سوال، هدف از استفاده از Global Mapper چیست؟ این یک نرم افزار حرفه ای ، پیچیده و بسیار گران قیمت هست.آیا راهکارهای ساده تر و مجانی مثل 3dem میتونه تاثیر یکسانی داشته باشه؟

متشکر


چندین هدف وجود داره . یکی اینکه میشه باهاش اطلاعات DSM رو تبدیل به DTM کرد. که نحوه آموزشش رو در پست اول دادم ، میشه شیب جاده ها و رودخانه ها رو باهاش بدست آورد ، میشه اطلاعات نقاط ازتفاع رو که سفید خالص هستند یا به اصطلاح شکاف دارند رو پر کرد ، میشه اطلاعات ارتفاع رو باهاش به صورت خطوط VECTOR در آورد و در نهایت تبدیل به SHP کرد و در SBUILDERX استفاده کرد ، میشه خط و چند ضلعی کشید ، قابلیت کار با اکثریت فایل های سازگار با شبیه ساز مثل GEOTIFF و SHP BLN و..رو داره و کلی امکانات دیگه . که در ادامه پست و مقالات آموزشی بعدی بهش اشاره میکنم. شاید یه ظاهر پیچیده ای داشته باشه اما خیلی ساده و موثره . در مورد 3dem هم من متاسفانه هیچ اطلاعاتی ندارم . و نهایت اینکه اینجا ایرانه و چیزی که ارزونه نرم افزار
A.Rahimi
  • A.Rahimi
  • 53.32% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر سوار
13 سال پیش
دوست عزیز
این برنامه Global mapper رو نمیشه باهاش کار کرد؟ هی میگه که باید برنامه رو رجیستر کنم.
چکار کنم؟
mohsenfff
  • mohsenfff
  • 52.26% (معمولی)
  • حرفه ای ارزشمند شروع کننده موضوع
13 سال پیش
A.Rahimi نوشت:

دوست عزیز
این برنامه Global mapper رو نمیشه باهاش کار کرد؟ هی میگه که باید برنامه رو رجیستر کنم.
چکار کنم؟


باید فایل global_mapper13 رو از درون پوشه crack بریزی داخل جایی که برنامه رو نصب کردی ، و جایگزین کن