سلام خدمت همه دوستان @};-
لازمه ورود و ایجاد یه آرک درست ، شناخت و عملکر دستگاهای کمک ناوبری vor & ndb dme هست چون آرکهای دستی که عمده موارد استفاده خلبانها هست با این سیستمها کار میکنه و پیش نیازش هست .
چندین مدل روش زدن آرک داریم که در پرندهای پیشرفته با فرمان fmc در ویپوینت مورد نظر و به وسیله آتوپایلوت انجام میشه .
گاهی با ست کردن ویپینتها در gps و پرواز به صورت دستی و یا اتوماتیک از روی الگوی فلایت پلن بر اساس gps میشه آرک رو تعریف کرد .
ولی اصلی ترین نمونه طرح ورود به آرک حالت کاملا دستی اون بر اساس سیستم vor & ndb dme هست که لازمه کار هر خلبانی هست تا با اصول کلی این جریان آشنا بشه .
در عکسها و توضیحات زیر نمونه درست ورود به یک آرک آموزش داده شده . پس لطفا دقت کنید.
در تصویر بال یک طرح ورود به آرک در چارت فرودگاه مربوطه وجود داره که ردیال 290 درجه جهت ورود به اون و 13 dme دیستنس آرک اون با vor فرودگاه هست .
197 درجه اینباند رانوی و 07 درجه لید ردیال برای شروع گردش و خروج از آرک به سمت کورس رانوی هست .
در تمام مدت باید فرکانس dme vor فرودگاه فعال باشه .
تصویر بالا پرنده رو در حالت ورود به محدوده آرک در 13 dme و روی ردیال 290 درجه نشون میده طبق درخواست چارت
این تصویر نشون دهنده ورود به آرک و رعایت 13 dme هست . نکته مهم در اینجا اینه که معمولا خلبانها برای گردش با بنک استاندارد تا مثلا 30 درجه و محدودیت در این مورد برای پس نکردن dme تعریف شده باید نسبت به سرعت پرنده زودتر از 13 dme شروع به گردش بکنن تا بعد از خروج از گردش دقیقا روی 13 dme باشن . نوع گردش پرندهای مختلف با هم فرق داره بنا بر این ممکنه لازم باشه یه پرنده 2 ناتیکال مایل زودتر گردش رو شروع بکنه که این به تجربه خلبان بر میگرده ، عمده مواقع کار گردش به صورت دستی یا در حالت آتو پایلود با نیدل هدینگ انجام میشه .
نکته مهم میزان گردش برای ورود به آرک هست تا حدی که شما یه زاویه 90 درجه با نیدل vor ایجاد کنید . در تصویر بالا این نکته مشخصه . و خلبان در تمام مدتی که در آرک قرار داره با نیدل هدینگ و وارد کردن لحظه به لحظه هدینگ جدید تلاش میکنه زاویه 90 درجه با نیدل vor رو حفظ بکنه .
خب خلبان این آرک رو تا جایی ادامه میده که به نقطه راهنمای گردش و یا همون نقطه خروج از آرک برسه . این نقطه در چارتها با یک ردیال خاص مشخص شدن که همیشه قبل از رسیدن به عدد کورس باند ( هدینگ باند ) هست و مانند لحظه ورود به آرک خلبان با یک بنک مشخص تلاش میکنه اسریت و اینباند هدینگ باند مورد نظر برای فرود قرار بگیره که نتیجش میشه خروج از آرک .
در آخر هم اینباند روی کورس رانوی قرار میگیره . دوستان تجربه شخصی من اینه که برای کار و فراگیری اینسترومنت 2d پنل خیلی بهتر از 3d پنل عمل میکنه . اگر سوالی هست در خدمتم [bowing]