mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
8 سال پیش

سلام به همه @};-

در مورد دستی وارد کردن ویپوینتها باید بگم ، اختلاف اسمی بین چیزی که در fsx هست با چارتهای واقعی وجود داره ، ولی با توجه به ثابت بودن اکثر مسیرهای پروازی به جز یه تعدادی که قبلا نبوده و به تازگی ایجاد شده ( در دنیای واقعی ) مابقی تقریبا درسته به عنوان مثال راه پروازی b411 ، با این تفاوت که اسم دیگه ای داره که اکثر ترکیبی از حروف و اعداد شده .

به هر حال مشکلتون رو با وارد کردن ویپینتهای مشابه از نظر پوزیشنی نه اسمی میتونید با مقایسه نقاط چارتهای واقعی و نقاط وارد شده در fsx با خطای کم نسبت به واقعیت در fmc وارد کنید . هم برای طرحهای ورودی هم خروجی

من چون از ادان مداگ استفاده نمیکنم مثال در مورد این ادان رو نمیتونم بزنم ولی اگر خواستین نمونه md flight 1 رو برای مثال میتونم عرض کنم [bowing]



saam
  • saam
  • 50.02% (معمولی)
  • بال آهنی - آسمان نشان شروع کننده موضوع
8 سال پیش
ارسال شده توسط : mehornet 


سلام به همه @};-

در مورد دستی وارد کردن ویپوینتها باید بگم ، اختلاف اسمی بین چیزی که در fsx هست با چارتهای واقعی وجود داره ، ولی با توجه به ثابت بودن اکثر مسیرهای پروازی به جز یه تعدادی که قبلا نبوده و به تازگی ایجاد شده ( در دنیای واقعی ) مابقی تقریبا درسته به عنوان مثال راه پروازی b411 ، با این تفاوت که اسم دیگه ای داره که اکثر ترکیبی از حروف و اعداد شده .

به هر حال مشکلتون رو با وارد کردن ویپینتهای مشابه از نظر پوزیشنی نه اسمی میتونید با مقایسه نقاط چارتهای واقعی و نقاط وارد شده در fsx با خطای کم نسبت به واقعیت در fmc وارد کنید . هم برای طرحهای ورودی هم خروجی

من چون از ادان مداگ استفاده نمیکنم مثال در مورد این ادان رو نمیتونم بزنم ولی اگر خواستین نمونه md flight 1 رو برای مثال میتونم عرض کنم [bowing]





بله مسیر تهران اهواز یا تهران شیراز رو لطف بفرمایید بگید .. اپروچ با ILS باند 30 اهواز یا 29 شیراز. ممنون
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
8 سال پیش
سلام خدمت همه عزیزان@};-

پیرو سوال بعضی از دوستان در مورد مسیرها و چکپوینتهای پروازی در واقعیت و fsx یه پرواز آموزشی همراه با ستینگ fmc که مربوط به ادان md flight 1 هست رو تهیه کردم که خدمت شما توضیح میدم .


این پرواز از oiss به oiaw انجام شده و بیشتر برای شناسایی اختلاف طرح ورود به اهواز و لندینگ باند 30 در fsx با واقعیت هست.

UserPostedImage


طبق اون چیزی که در نقشهای fsx طراحی شده که مشخصا خیلی قدیمی هست و آبدیت خاصی هم براش وجود نداره بعد از انتخاب مسیر به صورت اتوماتیک در های آلت بین oiss تا oiaw یه مسیر به ما داده میشه که ترکیبی از چند ویپوینت هست . این طرح میتونه با واقعیت اختلافهایی داشته باشه از جمله در اسم چک پوینتها یا حتی در هیدینگ بین اونها ولی با توجه به اینکه اکثر مسیرهای پروازی از روزی که طراحی شدن تا الان تغییر خاصی نداشتن اختلاف کم هست .

در تصویر بالا علارقم اختلاف اسمی نسبت به دنیای واقعی پرواز ، چکپوینتها به درستی در نقطه جغرافیایی خودشون هستن که این اختلاف اسمی در روند آموزش پرواز با fsx اثر منفی برای ما نداره .

UserPostedImage


بعد از وارد کردن فلایت پلنی که از fsx گرفتیم در fmc و مقایسه اون با نقشه en-route chart واقعی ایران متوجه میشیم که چکپوینتها درست و سر جای خودشون هستن ولی گاهن اسم متفاوتی دارن که در fsx اسم یک چکپوینت نشون دهند ردیال یا هدینگ اون هست به خصوص در طرحهای خروجی و ورودی .




میبینید که در چکپوینت آخری d124m رو داریم که اصلا در دنیای واقعی یه همچین اسمی وجود نداره ولی یه همچین پوزیشینی برای ورود به طرح تقرب باند 30 وجود داره ، اینجاست که ما باید با مقایسه طرح واقعی از روی چارتها با نمونه نقشهای fsx پوینت مورد نظر رو به درستی انتخاب کنیم .
البته مهمه که fmc ادان شما اسم های ترکیبی مربوط به پوینتهای fsx و چارتهای واقعی پرواز رو در خوش داشته باشه . که ادانهای خوب معمولا همنطور هستن و بعد از وارد کردن اسم پوینت مورد نظر اون رو در خودشون دارن . در غیر این صورت با پیغامی که همچین پوینتی و جود نداره مواجه میشین که اگر بخواهید میشه با وارد کردن پوزیشن جغرافیایی به صورت دستی در fmc اون نقطه رو تعریف کنید .

UserPostedImage


در تصویر بالا طرح ورود به oiaw رو میبینید که برگرفته از aip مربوط به ایران هست . که در اون برای ورود به آسمان اهواز و طرح تقرب ابتدا باید پوینت gabmo رو اورکراس کرد و بعد به جهت پوینت 13dme رفت که در fsx به نام d124 m معرفی شده و همونجوری که عرض کردم نشون دهنده ردیالی هست که از vor اهواز گرفته شده و جهت ورود به باند 30 .

دوستان واجبه که برای انجام یه پرواز درست کار با دستگاهای ناوبری ndb و vor و اینترسپت کردن ردیال و یا برینگها رو بلد باشین ، این خیلی مهمه و به پرواز منوآل معنی میده

UserPostedImage


در تصویر بالا که برگرفته از چارت رسمی جپسن هست یه نکته خیلی مهم وجود داره و اون اختلاف اسمی بین یک چکپوینت مشترک در این چارت و aip ایران هست . در aip ما چکپوینت gabmo رو قبل از ورود به 13dme داریم این در حالیه که با همین پوزیشن در جپسن چکپوین godmo رو دارین . اینجا معلوم میشه که حتی بین چارتهای واقعی هم اختلاف اسمی هست که ممکنه با fmc یه پرنده هم در fsx هم در دنیای واقعی مشکل داشته باشه . هر چند طبق قوانین هوایی خلبان باید به چارتهایی اپلای کنه که تاریخ به روز تری دارن و توجه به پوزیشن جغرافیایی در مورد یه پوینت خیلی مهمه .

UserPostedImage


دوستان امیدوارم استفاده کرده باشین ، در آخر عرض میکنم خیلی از fsx برای تشابه با واقعیت اون هم مو به مو توقع نداشته باشید ، به هر حال برای کار با اینسترومنت fsx خیلی خوبه و میتونه پایه آمورشی خوبی باشه . نمونهایی مثل شرکت pmdg با ادانهاش تلاش کرده تا به واقعیت خودش رو خیلی نزدیک بکنه که موفق هم بوده . [bowing]
saam
  • saam
  • 50.02% (معمولی)
  • بال آهنی - آسمان نشان شروع کننده موضوع
8 سال پیش
ارسال شده توسط : mehornet 

سلام خدمت همه عزیزان@};-

پیرو سوال بعضی از دوستان در مورد مسیرها و چکپوینتهای پروازی در واقعیت و fsx یه پرواز آموزشی همراه با ستینگ fmc که مربوط به ادان md flight 1 هست رو تهیه کردم که خدمت شما توضیح میدم .


این پرواز از oiss به oiaw انجام شده و بیشتر برای شناسایی اختلاف طرح ورود به اهواز و لندینگ باند 30 در fsx با واقعیت هست.

UserPostedImage


طبق اون چیزی که در نقشهای fsx طراحی شده که مشخصا خیلی قدیمی هست و آبدیت خاصی هم براش وجود نداره بعد از انتخاب مسیر به صورت اتوماتیک در های آلت بین oiss تا oiaw یه مسیر به ما داده میشه که ترکیبی از چند ویپوینت هست . این طرح میتونه با واقعیت اختلافهایی داشته باشه از جمله در اسم چک پوینتها یا حتی در هیدینگ بین اونها ولی با توجه به اینکه اکثر مسیرهای پروازی از روزی که طراحی شدن تا الان تغییر خاصی نداشتن اختلاف کم هست .

در تصویر بالا علارقم اختلاف اسمی نسبت به دنیای واقعی پرواز ، چکپوینتها به درستی در نقطه جغرافیایی خودشون هستن که این اختلاف اسمی در روند آموزش پرواز با fsx اثر منفی برای ما نداره .

UserPostedImage


بعد از وارد کردن فلایت پلنی که از fsx گرفتیم در fmc و مقایسه اون با نقشه en-route chart واقعی ایران متوجه میشیم که چکپوینتها درست و سر جای خودشون هستن ولی گاهن اسم متفاوتی دارن که در fsx اسم یک چکپوینت نشون دهند ردیال یا هدینگ اون هست به خصوص در طرحهای خروجی و ورودی .




میبینید که در چکپوینت آخری d124m رو داریم که اصلا در دنیای واقعی یه همچین اسمی وجود نداره ولی یه همچین پوزیشینی برای ورود به طرح تقرب باند 30 وجود داره ، اینجاست که ما باید با مقایسه طرح واقعی از روی چارتها با نمونه نقشهای fsx پوینت مورد نظر رو به درستی انتخاب کنیم .
البته مهمه که fmc ادان شما اسم های ترکیبی مربوط به پوینتهای fsx و چارتهای واقعی پرواز رو در خوش داشته باشه . که ادانهای خوب معمولا همنطور هستن و بعد از وارد کردن اسم پوینت مورد نظر اون رو در خودشون دارن . در غیر این صورت با پیغامی که همچین پوینتی و جود نداره مواجه میشین که اگر بخواهید میشه با وارد کردن پوزیشن جغرافیایی به صورت دستی در fmc اون نقطه رو تعریف کنید .

UserPostedImage


در تصویر بالا طرح ورود به oiaw رو میبینید که برگرفته از aip مربوط به ایران هست . که در اون برای ورود به آسمان اهواز و طرح تقرب ابتدا باید پوینت gabmo رو اورکراس کرد و بعد به جهت پوینت 13dme رفت که در fsx به نام d124 m معرفی شده و همونجوری که عرض کردم نشون دهنده ردیالی هست که از vor اهواز گرفته شده و جهت ورود به باند 30 .

دوستان واجبه که برای انجام یه پرواز درست کار با دستگاهای ناوبری ndb و vor و اینترسپت کردن ردیال و یا برینگها رو بلد باشین ، این خیلی مهمه و به پرواز منوآل معنی میده

UserPostedImage


در تصویر بالا که برگرفته از چارت رسمی جپسن هست یه نکته خیلی مهم وجود داره و اون اختلاف اسمی بین یک چکپوینت مشترک در این چارت و aip ایران هست . در aip ما چکپوینت gabmo رو قبل از ورود به 13dme داریم این در حالیه که با همین پوزیشن در جپسن چکپوین godmo رو دارین . اینجا معلوم میشه که حتی بین چارتهای واقعی هم اختلاف اسمی هست که ممکنه با fmc یه پرنده هم در fsx هم در دنیای واقعی مشکل داشته باشه . هر چند طبق قوانین هوایی خلبان باید به چارتهایی اپلای کنه که تاریخ به روز تری دارن و توجه به پوزیشن جغرافیایی در مورد یه پوینت خیلی مهمه .

UserPostedImage


دوستان امیدوارم استفاده کرده باشین ، در آخر عرض میکنم خیلی از fsx برای تشابه با واقعیت اون هم مو به مو توقع نداشته باشید ، به هر حال برای کار با اینسترومنت fsx خیلی خوبه و میتونه پایه آمورشی خوبی باشه . نمونهایی مثل شرکت pmdg با ادانهاش تلاش کرده تا به واقعیت خودش رو خیلی نزدیک بکنه که موفق هم بوده . [bowing]



ممنون کپتن عالی بود .. فقط یک سوال دیگه ممکنه بفرمایید چجوری میشه DME arc رو انجام داد تو FSX?
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
8 سال پیش
سلام خدمت همه دوستان @};-



لازمه ورود و ایجاد یه آرک درست ، شناخت و عملکر دستگاهای کمک ناوبری vor & ndb dme هست چون آرکهای دستی که عمده موارد استفاده خلبانها هست با این سیستمها کار میکنه و پیش نیازش هست .

چندین مدل روش زدن آرک داریم که در پرندهای پیشرفته با فرمان fmc در ویپوینت مورد نظر و به وسیله آتوپایلوت انجام میشه .

گاهی با ست کردن ویپینتها در gps و پرواز به صورت دستی و یا اتوماتیک از روی الگوی فلایت پلن بر اساس gps میشه آرک رو تعریف کرد .

ولی اصلی ترین نمونه طرح ورود به آرک حالت کاملا دستی اون بر اساس سیستم vor & ndb dme هست که لازمه کار هر خلبانی هست تا با اصول کلی این جریان آشنا بشه .

در عکسها و توضیحات زیر نمونه درست ورود به یک آرک آموزش داده شده . پس لطفا دقت کنید.


UserPostedImage


در تصویر بال یک طرح ورود به آرک در چارت فرودگاه مربوطه وجود داره که ردیال 290 درجه جهت ورود به اون و 13 dme دیستنس آرک اون با vor فرودگاه هست .
197 درجه اینباند رانوی و 07 درجه لید ردیال برای شروع گردش و خروج از آرک به سمت کورس رانوی هست .

در تمام مدت باید فرکانس dme vor فرودگاه فعال باشه .

UserPostedImage


تصویر بالا پرنده رو در حالت ورود به محدوده آرک در 13 dme و روی ردیال 290 درجه نشون میده طبق درخواست چارت


UserPostedImage


این تصویر نشون دهنده ورود به آرک و رعایت 13 dme هست . نکته مهم در اینجا اینه که معمولا خلبانها برای گردش با بنک استاندارد تا مثلا 30 درجه و محدودیت در این مورد برای پس نکردن dme تعریف شده باید نسبت به سرعت پرنده زودتر از 13 dme شروع به گردش بکنن تا بعد از خروج از گردش دقیقا روی 13 dme باشن . نوع گردش پرندهای مختلف با هم فرق داره بنا بر این ممکنه لازم باشه یه پرنده 2 ناتیکال مایل زودتر گردش رو شروع بکنه که این به تجربه خلبان بر میگرده ، عمده مواقع کار گردش به صورت دستی یا در حالت آتو پایلود با نیدل هدینگ انجام میشه .

UserPostedImage

نکته مهم میزان گردش برای ورود به آرک هست تا حدی که شما یه زاویه 90 درجه با نیدل vor ایجاد کنید . در تصویر بالا این نکته مشخصه . و خلبان در تمام مدتی که در آرک قرار داره با نیدل هدینگ و وارد کردن لحظه به لحظه هدینگ جدید تلاش میکنه زاویه 90 درجه با نیدل vor رو حفظ بکنه .

UserPostedImage


خب خلبان این آرک رو تا جایی ادامه میده که به نقطه راهنمای گردش و یا همون نقطه خروج از آرک برسه . این نقطه در چارتها با یک ردیال خاص مشخص شدن که همیشه قبل از رسیدن به عدد کورس باند ( هدینگ باند ) هست و مانند لحظه ورود به آرک خلبان با یک بنک مشخص تلاش میکنه اسریت و اینباند هدینگ باند مورد نظر برای فرود قرار بگیره که نتیجش میشه خروج از آرک .

UserPostedImage


UserPostedImage


UserPostedImage


در آخر هم اینباند روی کورس رانوی قرار میگیره . دوستان تجربه شخصی من اینه که برای کار و فراگیری اینسترومنت 2d پنل خیلی بهتر از 3d پنل عمل میکنه . اگر سوالی هست در خدمتم [bowing]